Emil Jaques - Dalcroze
Rytmika to jedna z metod wychowania muzycznego. Generalną jej zasadą jest to, iż praktyka powinna poprzedzać teorię. Idąc tym tokiem myślenia, dzieci przede wszystkim przeżywają i doświadczają całym ciałem skomplikowane nawet zagadnienia muzyczne, w ten sposób zwracając uwagę na niuanse muzyczne.
Głównym celem zajęć rytmiki z dziećmi jest rozwijanie wrażliwości muzycznej w całym organizmie, tworzenie poczucia porządku i równowagi po obudzeniu wszystkich możliwości motorycznych oraz rozwijanie wyobraźni.
Udział w zajęciach gwarantuje wszechstronny rozwój wielu różnych umiejętności i dyspozycji, nie tylko muzycznych, takich jak:
Zajęcia przepełnione są zabawami muzyczno-ruchowymi z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych z instrumentarium Carla Orffa, rekwizytami (piłki, szarfy, chusty, tuby itp.), a przede wszystkim, wszechogarniającą muzyką płynącą z instrumentu. Podstawową formą umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym jest piosenka, która pojawia się na każdych zajęciach. Ona też stanowi punkt wyjścia do realizacji zagadnień muzycznych.